Podstawa programowa

Wymagania szczegółowe:

1) Wyróżnia pojęcia tor i droga; 

2) Opisuje i wskazuje przykłady względności ruchu

Co pamiętamy z ostatniej lekcji?

https://www.plickers.com/library?folder=59bea615c6083a0400f5eca1

Umiejętność: Test uważnego czytania. Czytanie ze zrozumieniem. Analiza

Albert Einstein powiedział kiedyś „Gdybym miał godzinę na uratowanie świata, poświęciłby pięćdziesiąt pięć minut na zdefiniowanie problemu i tylko 5 minut na znalezienie rozwiązania.”

Zaznacz pierwszą odpowiedź, która przyszła ci na myśl po uważnym przeczytaniu zadania. Podnieś odpowiednio kartę z wyborem odpowiedzi A lub B.

Jeśli 5 maszyn w ciągu 5 minut produkuje 5 urządzeń. Ile czasu zajmie 100 maszynom zrobienie 100 urządzeń? 

https://www.plickers.com/library?folder=59bea5cf57cc0504001b7ed9

Wyjaśnienie

Twój umysł działa w oparciu o dwa systemy  – jeden działający w sposób szybki i automatyczny, bez wysiłku lub z niewielkim wysiłkiem. "System szybki" powoduje, że nieuważnie czytasz polecenie zadania. Masz kłopoty z jego zrozumieniem dlatego nie potrafisz rozwiązać zadania.  Drugi "system powolny" wymaga uruchomienia uwagi, skupienia oraz świadomego działania jest bardzo kosztowny. Spowoduje, że zaczynasz sobie zadawać pytania: czy rozumiem problem? czy rozumiem wszystkie słowa w zadaniu? czy rozumiem, co mam obliczyć?  

Jeżeli przeczytasz tekst byle jak, to twoje odpowiedzi będą intuicyjne. Pozwolisz by wyrazistość niektórych elementów odciągnęła twoją uwagę od konieczności uważnego przypatrzenia się wszystkim danym. 

Temat: Różne położenia w danym układzie współrzędnych to nauka o zmianie

instrukcja do ćwiczeń

Download
Klasa siódma – lekcja trzecia.pdf
Adobe Acrobat Document 37.0 KB

Nauczysz się:

  • podawać definicję ruchu; rozumieć ruch jako zmianę
  • wyznaczać odległość i zaznaczać na osi współrzędnych
  • posługiwać pojęciem układu odniesienia do opisu zmiany
  • podawać i opisywać przykłady względności ruchu w bliskim i dalszym otoczeniu;

Filmik wprowadzający

Zadanie 1-Co to jest zmiana? Podaj przykłady zmiany?  Narysuj dowolną zmianę w swoim zeszycie.

Pokaż swoją "zmianę" koledze/koleżance-opowiedz czego dotyczy?

Zadanie 2-Pooglądaj uważnie fragmenty filmu

Wypełnij poniższy diagram, pozmawiaj z kolegą/koleżanką

Ruch czy spoczynek poznajemy po ....... względem ......

Zadanie 3. Dyskusja "Czy zatem pojęcie spoczynku w ogóle istnieje?"

Odpowiesz: „To proste! Kiedy siedzę w ławce, znajduję się w spoczynku. Gdy idę pieszo, jadę rowerem lub samochodem – poruszam się”. Zapominasz jednak o tym, że Ziemia wiruje wokół własnej osi i obiega Słońce, które porusza się wokół środka naszej Galaktyki. Wszystkie galaktyki zaś oddalają się od siebie.

Pomyśl (podpowiedź)

Samolot odrzutowy leci z prędkością kilkuset kilometrów na godzinę, jednak pasażerowie odczuwają jego ruch tylko podczas startów, lądowań i ewentualnych turbulencji podczas drogi

Przedstaw swoje argumenty- czy w jakiejkolwiek sytuacji jesteś w spoczynku? pomyśl o zmianie

Zadanie 4 Dowolną techniką narysuj ruch na kartce papieru a następnie odpowiedz po czym poznamy, że dane ciało się porusza? Wyznacz układ odniesienia. Pokaż na rysunku względność ruchu. Pokaż zmianę

Zadanie 5 Wykonaj rysunek z gry Angry Birds. Zaznacz tor ruchu ptaka, przyklej sznurek, który obrazuje ten ruch oraz wyznacz drogę, dystans jaką pokonuje ptak, posługując się linijką i sznurkiem, uwzględniając dokładność pomiaru. Zapisz względem jakiego innego obiektu obserwujesz ten ruch? Zaznacz zmianę

Zadanie 6

Pomyśl: jak określić położenie ciała? Ilu liczb do tego potrzebujemy?

Aby opisać ruch, należy powiązać go z układem odniesienia i wybrać układ współrzędnych. W trakcie dalszej nauki będziesz korzystać głównie z prostokątnego układu współrzędnych.

http://www.epodreczniki.pl/reader/c/130575/v/latest/t/student-canon/m/iHApspHTPv#iHApspHTPv_d5e339

Zadanie 7-Mapa Lubina-zmiana położenia-spotkanie z przyjacielem

Zadanie A Stoisz na rogu Aleksandra Fredry i Cypriana Norwida. Przyjaciel do ciebie dzwoni i mówi „Idź trzy przecznice na południe a następnie przejdź 50 metrów na wschód i tam się spotkamy”. Gdzie jest twój przyjaciel? Jaki jest układ odniesienia dla podanych wskazówek? Oblicz pokonaną drogę i zaznacz tor ruchu.Mapkę przyklej do zeszytu

Zadanie B Ktoś stoi przy Gimnazjum nr 4 chce dojść do Szkoły Podstawowej nr 14 poprowadź go najkrótszą drogą. Oblicz odległość-drogę jaką musi pokonać. Użyj kolorowych mazaków. Wyznacz tor ruchu.

Zadanie 8

Na osi współrzędnych zaznacz odległości spotkania z przyjacielem i Gimnazjum nr 4

Zadanie 9

Projekt -fenomenalny plakat.Opracuj nową technikę obrazującą dowolną zmianę. Ciekawa fotografia, ciekawa animacja-zrób zdjęcia, narysuj animację obrazującą zmianę. Wykonaj plakat. Może to być plakat 3D. Spróbuj, zachęcam do fajnej zabawy. Plakaty zostaną pokazane na zebraniach z rodzicami i staną się ozdobą klasy.

Download
szablon+Ploya (7).pdf
Adobe Acrobat Document 69.7 KB
Download
mapa kaczka.png
Portable Network Image Format 83.0 KB

Angry Birds uczą fizyki-wykonaj super projekt