Podstawa programowa

  •  posługuje się pojęciem pracy mechanicznej wraz z jej jednostką; stosuje do obliczeń związek pracy z siłą i drogą, na jakiej została wykonana; 
  • posługuje się pojęciem energii kinetycznej, potencjalnej grawitacji i potencjalnej sprężystości; opisuje wykonaną pracę jako zmianę energii;
  • wyznacza zmianę energii potencjalnej grawitacji oraz energii kinetycznej; 

Już potrafisz:

  • wymienić cechy wielkości wektorowej: punkt przyłożenia, kierunek, zwrot i wartość;
  • uzasadnić, dlaczego siła jest wielkością wektorową;
  • wykazać, że za zmianę ruchu ciała odpowiada siła;
  • podać definicję jednostki siły.

Nauczysz się:

  • odróżniać znaczenie słowa praca w życiu codziennym i jako wielkości fizycznej;
  • podawać definicję pracy jako wielkości fizycznej;
  • posługiwać się dżulem [J] jako jednostką pracy;
  • obliczać pracę wykonywaną przez siłę działającą w kierunku równoległym do przemieszczenia ciała.

Temat: Jak magazynować energię? Praca w sensie fizycznym.

Zadanie 1.

Co muszę zrobić, żeby zmagazynować energię?

przykład A


przykład B


przykład C


przykład D


W każdej tej czynności została….

Zadanie 2. Opisz pracę, którą wykonują żeglarz i nawigator. Żeby zmagazynować energię, to która praca na to pozwoli. Czy naniesienie na mapę odczytów zgromadzi w nich energię. Czy poniesienie żagla do góry zmagazynuje w nim energię?

Na łodzi żeglującej po oceanie członkowie załogi wykonują różne zadania. Nawigator odczytuje wskazania przyrządów pomiarowych i nanosi pozycję łodzi na mapę. Żeglarz podnosi zaś żagiel, ciągnąc za linę przerzuconą przez zespół kołowrotków. Według kapitana jednostki obaj wykonują swoją pracę. Czy jednak w rozumieniu fizyki obie te czynności można byłoby określić mianem pracy?

Zadanie 3. Opisz dokładnie czynności- w jaki sposób zmagazynowana została energia w przykładach z zadania 1. Co robię w określonej kolejności. Jakie wielkości fizyczne są ważne aby praca została uznana za wykonaną.

Zadanie 4. Dlaczego człowiek stojący z dużym i ciężkim transparentem nie wykonuje już żadnej pracy?

Zadanie 5. Kto wykonał większą pracę? w którym przykładzie zmagazynowano większą energię?

Podczas podnoszenia piłki z podłogi na wysokość głowy większą pracę wykona osoba o większym wzroście (piłka zostanie przemieszczona na większą odległość). Osoba o tym samym wzroście wykona zaś większą pracę, podnosząc piłkę o większym ciężarze (musi użyć większej siły).

Zadanie 6.

Od jakich wielkości fizycznych zależy praca?

Zadanie 7. Dlaczego w tych przykładach praca jest równa 0?


Zadanie domowe: Przygotuj zabawkę, nagraj film, wykorzystaj film, bajkę z internetu pokazującą wykonanie pracy. Jak moglibyśmy wyznaczyć wartość tej pracy?

Download
szablon+Ploya (7).pdf
Adobe Acrobat Document 69.7 KB
Download
mapa kaczka.png
Portable Network Image Format 83.0 KB

Angry Birds uczą fizyki-wykonaj super projekt