Temat: Ciśnienie w życiu codziennym. Nauka o równowadze.

Podstawa programowa:

  • posługuje się pojęciem parcia (nacisku) oraz pojęciem ciśnienia w cieczach i gazach
  • posługuje się pojęciem ciśnienia atmosferycznego;

Cele:

  • Poznasz dlaczego łatwo pije się napoje przez rurkę.
  • Wyjaśnisz doświadczenie, które mogłoby być iluzją.
  • Zrozumiesz zasadę bezpiecznego chodzenia po lodzie. 

Pytanie kluczowe: Czy ciśnienie dotyka naszego codziennego życia?

Zadanie 1. Nawiązanie do doświadczenia.

Poczuj się jak cząsteczka gazu:) Byłeś/łaś kiedyś w takiej sytuacji?

Zadanie 2. Stwórzmy analogię.

Ludzie w sklepie

Przed otwarciem

  • ludzie są ściśnięci,
  • wzajemny nacisk,
  • inne pomysły

Po otwarciu

  • ludzie w środku wypychają ludzi przy wyjściu,
  • wzajemny nacisk ludzi maleje.

Balon i powietrze

Po nadmuchaniu

  • powietrze jest ściśnięte,
  • cząsteczki powietrza odpychają się od siebie

Po zrobieniu dziury

  • powietrze ze środka wypycha powietrze znajdujące się przy wylocie,
  • nacisk cząsteczek powietrza maleje.

Różnica

  • ludzie mają wybrany kierunek.

Co możemy zrobić?

  • powietrze pcha się we wszystkich kierunkach

Doświadczenie 1. Czy można chodzić po jajkach? Zabawa „ciepło-zimno"

Wykonajmy doświadczenie.      Zabawa: ciepło-zimno


Doświadczenie 2. Po co nam rurka do napojów?

Wykonajmy doświadczenie.


Doświadczenie 3. Czy to czary?

Wykonajmy doświadczenie.


Sprawdź Największe Przybliżenie naszych doświadczeń.

Zadanie 3. Jak zdefiniujemy ciśnienie?

Czym jest ciśnienie?

Zadanie 4. Sprawdź jak blisko byłeś/łaś definicji podanej w sposób naukowy.

Jakie są podobieństwa?

Jakie są różnice?

Co było dla mnie trudne?

Co było łatwe?

Czego się nauczyłem/łam?

Definicja:)

Siłę, która nie jest przyłożona punktowo, lecz działa na pewną powierzchnię, nazywamy siłą nacisku lub parciem.Wielkość fizyczną, która informuje nas o tym, jak duża siła nacisku działa na jednostkę powierzchni, nazywamy ciśnieniem. Ciśnienie oznaczamy małą literą p.   W celu obliczenia ciśnienia należy siłę nacisku F (parcie) podzielić przez pole powierzchni S, na które ta siła działa.

Zastosowanie wiedzy w praktyce

Proszę przygotować potrzebne materiały do wykonania zabawki.

1.Łączymy się w grupy 3 osobowe.

2.Przygotowujemy zabawkę

3. Wyjaśniamy zasadę działania zabawki.

4. Każdy w zeszycie opracuje plakat.

Kryteria sukcesu:

1. Zabawka jest wykonana starannie 5pkt

2. Zabawka nie powtórzyła się w innej grupie (projekt został zmodernizowany lub oryginalny) 10 pkt

3. Prawidłowo wyjaśniono zasadę działania zabawki-5pkt

Toy from Trash

 Do wyboru projekty.

1. http://www.arvindguptatoys.com/toys/Liftingjack.html

2.http://www.arvindguptatoys.com/toys/Vacuumlift.html

3.http://www.arvindguptatoys.com/toys/suckballoon.html

4.http://www.arvindguptatoys.com/toys/balloonbench.html

5.http://www.arvindguptatoys.com/toys/Pullwater.html

6.http://www.arvindguptatoys.com/toys/Smallestburnslongest.html

7.http://www.arvindguptatoys.com/toys/Funnyhandglove.html

i inne

na stronie: http://www.arvindguptatoys.com/fun-with-pressure.php

 

Podstawy teoretyczne do wykonania projektu

Wykonując projekt zastanów się nad teoretyczną podstawą działania zabawki.

Klasyczna definicja ciśnienia

http://www.epodreczniki.pl/reader/c/130575/v/latest/t/student-canon/m/itTqNx38cn#itTqNx38cn_d5e187

Ciśnienie atmosferyczne

http://www.epodreczniki.pl/reader/c/130575/v/latest/t/student-canon/m/itTqNx38cn#itTqNx38cn_d5e187

Ciśnienie hydrostatyczne

http://www.epodreczniki.pl/reader/c/130575/v/latest/t/student-canon/m/itTqNx38cn#itTqNx38cn_d5e187


Inne projekty na stronie: https://pl.pinterest.com/pin/171840542012467641/

Zadania rachunkowe-ciśnienie

Spróbuj rozwiązać poniższe zadania? Praktyka czyni mistrza

Zadanie 1

Oblicz ciśnienie, jakie wywiera człowiek stojący na obu stopach na podłodze. Pole powierzchni, które zajmują obie stopy wynosi 0,04 m2. Ciężar człowieka ma wartość 600 N. Wynik podaj w Pa. 2.

Zadanie 2

Na stole leżą trzy tomy encyklopedii, jeden na drugim. Oblicz ciśnienie, jakie wywierają wszystkie tomy encyklopedii na stół, jeżeli pole powierzchni, które zajmują, wynosi 0,06 m2. Ciężar jednego tomu encyklopedii wynosi 30 N. Wartość ciśnienia podaj w Pa.

Zadanie 3

Oblicz ciśnienie, jakie wywiera betonowy blok w kształcie sześcianu na jeden ze swoich boków. Długość krawędzi wynosi 2 m. Siła nacisku to 1000 N

Download
szablon+Ploya (7).pdf
Adobe Acrobat Document 69.7 KB
Download
mapa kaczka.png
Portable Network Image Format 83.0 KB

Angry Birds uczą fizyki-wykonaj super projekt