Podstawa programowa

1. Rozróżnia pojęcia: obserwacja, pomiar, doświadczenie; przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia, korzystając z ich opisów; 

2.Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji, pomiarów i doświadczeń. 

Temat: Co wiesz na temat fizyki? 7 Powodów, dla których warto przychodzić na moje lekcje. BHP, PSO

 

Ćwiczenie 1. Zgodnie z mottem na tej stronie pierwsze przełamanie lodów.

Proszę przedstaw się i wylosuj dla siebie zadanie. Pokaż swojej klasie tylko gestem. Reszta osób zgaduje. Przy okazji zaproponuj jedną zasad jaka będzie obowiązywała na lekcji aby dobrze nam się pracowało. Ustalmy zasady BHP


Ćwiczenie 2:  "moje oczekiwania, moje obawy"

Na trzech małych karteczkach, na każdej z osobna zapisz jakie są twoje oczekiwania odnośnie przedmiotu, odnośnie nauczyciela oraz twoje obawy.

Ćwiczenie 3: Rozpoznaj znanych fizyków? co wiesz na ich temat?

 

Ćwiczenie 4  

Kim jest fizyk? czym się zajmuje? czy chciałbyś zostać fizykiem?  zapisz jeden obszar swoich zainteresowań zbieżny z nauką fizyki. 

 

Powiesz pewnie -fizyk to  naukowiec, który bada materię a  fizyka to zadawanie podstawowych pytań

i szukania na nie odpowiedzi w wyniku obserwacji i eksperymentów.

 Często fizycy zadają takie pytania np. o początek Wszechświata?

 Fizycy to również inżynierowie, astronomowie, informatycy, inżynierzy biomedyczni,

naukowcy z innych dziedzin nauki. Niektórzy fizycy pracują dla NASA, a inni  programują  gry wideo, konstruują sprzęt sportowy, dbają o naszą wygodę projektując buty sportowe, opracowują technologie. Niektórzy fizycy opracowują aparaturę, która niszczy raka czy sprzęt, który  przewiduje trzęsienia ziemi.

 Czy uważasz, że ty też możesz stać się fizykiem?

Jakie obszary nauki ogólnie lubisz, jakie obszary wiedzy z  fizyki szczególnie Ci się podobają? Czego chciałbyś sie na fizyce dowiedzieć?  czego dowiedziałeś się od swoich kolegów?

Teraz jak już wiemy czym zajmuje się fizyka pokaże Ci 7 powodów, dla których warto przychodzić na moje lekcje. Film reklamowy

Możesz o tym poczytać

Download
Fizyka to korzyści.pdf
Adobe Acrobat Document 1.1 MB

https://www.flipsnack.com/AgnieszkaJastrzebska/fizyka-reklama.html

Na tej stronie również możesz przeczytać o czym będziesz uczył się na lekcjach, jakie są wymagania na poszczególne oceny. Zapraszam do zapoznania się z PSO

Ćwiczenie 5. Postaw pytanie badawcze, zaprojektuj eksperyment, postaw hipotezę

Przykłady:

Pytanie badawcze: "Czy mogę sok z marchwi wywabić pastą do zębów?"

Hipoteza: "Pasta do zębów wywabia plamę po soku z marchwi" 

Hipotezę badamy eksperymentalnie. Tworzymy plan badawczy. Opisujemy poszczególne kroki. 

Ćwiczenie właściwe: 

Na stole widzisz przedmioty: pudełko gwoździ, zapałki, świecę i deskę. Masz do wykonania jedno zadanie. Przytwierdź świecę do deski. Mogę pożyczyć ci również młotek. 

Zaproponuj plan badawczy, zadaj pytanie i postaw hipotezę. Powodzenia

Znajdź kola-jest ich 12

Strony, z których będziemy korzystali:

1. zdanena5.jimdo.com-najważniejsza strona, lekcje, zadania, projekty

2. algodoo

3. science toy maker

4. toy from trash

5. learningapps

E-portfolio

Już nastał czas prezentacji waszych projektów " Fizyka z życiu codziennym". Bardzo zależy mi aby wytwory waszej pracy były uwiecznione w postaci bloga. Dzięki temu każdy wasz kolega będzie czerpał inspiracje z waszych "utworów". Najważniejsze jest jednak to, że sami będziecie mogli obserwować jak zmienia się wasze postrzeganie przedmiotu oraz jakie macie w tym zakresie umiejętności.

Poniżej instrukcja założenia bloga-proszę o zapoznanie się z nią do końca stycznia.

Download
Zakładamy bloga
samouczek-blogujemy.pdf
Adobe Acrobat Document 2.8 MB

Adresy blogerów z fizyki

1.gim2swider.blogspot.com

2.gim2.horbasklaudia.blogspot.com

3.fizyk.ryzyk.blogspot.com

4.fizykamonik.blogspot.com

5.fizykapodlup.blogspot.com

6.fizyka-w-zyciu-codzinnym.blogspot.com

7.kubikofizyko.blogspot.com

8.kumibloger.blogspot.com

9.fizyka-jest-spoko.blogspot.com-Hania Chorążykiewicz Ib

10. gim2nataliap.blogspot.com-Natalia Pazik Ib

11.gim2natalia.blogspot.com

 

Udzielanie konstruktywnych informacji zwrotnych koleżeńskich

Warunki udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej:

  • zwracaj się bezpośrednio do osoby
  • wyrażaj ocenę bezpośrednio po zaistniałym zachowaniu
  • oceniaj zachowanie a nie osobę
  • bądź konkretny
  • opisuj zachowanie
  • nie formułuj pochopnych wniosków
  • unikaj publicznej oceny
  • nie oceniaj aspektów, na które oceniany nie ma wpływu
  • skup się na „tu i teraz”, a nie „w ogóle”
  • jasno formułuj swoje oczekiwania
  • dziel się pomysłami, nie udzielaj rad
  • skup się na korzyści, jaką informacja może dać osobie ocenianej
  • przekazuj tyle informacji, ile może zużyć osoba oceniana



Struktura konstruktywnej informacji zwrotnej (krytyki, pochwały)

Fakty

opis zachowania drugiej osoby, opis działań, wydarzeń; im konkretniej, tym lepiej.

Myśli

opinie, przekonania dotyczące zachowania innego człowieka, zaistniałej sytuacji; ważne, aby zaznaczyć, że to są Twoje opinie i przekonania, a nie ogółu.

Uczucia

Twoje emocje, które powstały na skutek zachowania drugiej osoby.

Oczekiwania

czego oczekujesz od drugiej osoby w związku z zaistniałą sytuacją; ważne, aby skupić się na celu, tzn. co chcesz osiągnąć przez krytykę czy też pochwałę; im konkretniej, tym lepiej (ten element możemy pominąć przy formułowaniu konstruktywnej pochwały).

 

Czy wiesz jak myśli naukowiec?

Zadanie :)

Przedyskutuj w małej grupie:

  • Jak naukowcy myślą o świecie?
  • Dlaczego naukowcy tak myślą?
  • Czy myślałeś kiedyś jak naukowiec?
  • O czym wtedy myślałeś ?
  • Jak się czujesz, gdy myślisz jak naukowiec?
  • Czy warto nauczyć się myśleć jak naukowiec?

Ankieta

Zgadzam się

Myślę ...

  • Nauka przynosi więcej korzyści niż szkody.
  • Ważne jest, by odróżniać wiedzę naukową od nienaukowej.
  • Czasami zbyt mocno polegamy na faktach naukowych i informacjach.
  • Nauka jest interesująca.
  • Nauka powoduje, że życie ludzi zmienia się bardzo szybko.
  • Nauka jest zawodna - może się mylić.
  • Ważne jest, aby być na bieżąco z nowinkami naukowymi.
  • Bycie naukowcem jest bardzo interesujące.
  • Nauka jest nudna.
  • Nauka ułatwia życie większości ludzi.
  • Zwierzęta nie powinny być wykorzystywane do testowania różnych substancji chemicznych.

Nie zgadzam się


Myślenie jak naukowiec wymaga sprawdzenia i często „radykalnej reorganizacji” własnych pomysłów. 

 

 

 

Czy wszystkie ciała z pewnej wysokości na ziemię spadają tak samo? Pokaż dowody potwierdzające Twoje myślenie?

Gdy myślisz jak naukowiec różnica między gromadzeniem danych a interpretacją danych jest ważna:

  • Aby zebrać dane, naukowcy dokonują szczegółowych, obserwacji i pomiarów zjawiska naukowego.
  • Aby zinterpretować, wyjaśniają te obserwacje, wyciągając wnioski.
  • Wnioski mogą, ale nie muszą być poprawne.

Każda nieprzezroczysta torba zawiera przedmiot wykonany z pewnej materii. Poczyń obserwacje nie widząc obiektu, ale używając innych zmysłów. Wykorzystaj poniższy diagram. Następnie na podstawie swoich obserwacji wyciągnij wnioski na temat zawartości torby. Otwórz torbę, aby sprawdzić swoje wnioski czy zgadzają się z jej zawartością.

Co to może być za tajemniczy przedmiot?

Co zauważasz?

Jakie są Twoje wnioski?

Czy Twoje wnioski zgadzają się z rzeczywistym przedmiotem?


Czy ciecz Nie-Newtonowska to stan ciała stałego, ciekłego? Jakie dowody potwierdzają, że mieszanina to ciecz a jakie, że ciało stałe?

Myślimy jak naukowiec, kiedy jesteśmy ciekawi i zauważamy (i / lub mierzymy) interesujące nas rzeczy w naszym życiu, i kiedy demonstrujemy zdolność do gromadzenia danych z bezpośrednich (lub pośrednich) obserwacji tego, co dzieje się wokół nas.

Gromadzić dane możemy wszędzie. Za każdym razem zastanowimy się Co możemy obserwować lub mierzyć? Ile danych możemy zgromadzić? 

Co usłyszałem? Co widziałem? Co czułem?

Co zauważyłem? Co zmierzyłem? Co uzyskałem?

 

Gromadzenie danych polega na zauważaniu i / lub mierzeniu zjawisk naukowych. Będziesz potrzebował języka naukowego, Który pozwoli Ci mówić o tym, co obserwujesz.

Potrzebuję pomocy w zaprojektowaniu doświadczenia, które pozwoli mi zgromadzić dane

Mogę gromadzić dane, jeśli zobaczę jak kogoś inny wykonuje doświadczenie.

Mogę zbierać dane , ale nie jestem pewien, czy są one istotne.

Potrafię zbierać dane i wyjaśniać, dlaczego są one istotne.

Znajduję dodatkowe informacje, które pozwalają mi poprawić sposób zbierania danych.


Interpretacja danych

Interpretowanie danych  polega na tworzeniu powiązań między tym, co zaobserwowano, a naszą wcześniejszą wiedzą i doświadczeniem. Używamy tych połączeń do wyciągania wniosków na temat tego, co zauważamy lub mierzymy.

Nawiązywanie połączeń to klasyfikowanie, porównywanie i kontrastowanie, wyjaśnianie przyczyny i skutku i / lub analizowanie tego, co zostało zauważone.

Przykłady zadań: nawiązywanie połączeń: między ciężarem a spadkiem ; między spadkiem a kształtem ciała. 

Potrzebuję pomocy w interpretacji danych

Potrafię interpretować dane , jeśli zobaczę jak to ktoś inny robi.

Potrafię dokonać jednej interpretacji dotyczącej moich danych.

Potrafię interpretować dane , ale nie jestem pewien, czy moja interpretacja jest poprawna.

Potrafię dokonać kilku interpretacji danych ...

Potrafię interpretować dane  i wyjaśniać ich znaczenie.

i mogę podać powody, dla których moje interpretacje są istotne ...

Potrafię szukać informacji zwrotnych i podejmować działania w celu poprawy sposobów interpretacji danych.


Słownictwo naukowe.

Strategia: Obserwuj, wnioskuj, zastanów się

Co obserwujesz?

Jakie są Twoje wnioski?

Co Ciebie zastanawia? lub co przewidujesz?


Doświadczenia pogłębią Twoją wiedzę. Ważne będzie zadanie pytania: dlaczego....pogłębisz rozumienie poprzez połączenie pomysłów, różnych danych.  Zbadasz, w jaki sposób ciała spadają na ziemię oraz jak ta wiedza jest istotna w różnych kontekstach (np. W budowaniu spadochronów, w poruszaniu się zwierząt, latające wiewiórki). Zatem co  sprawia, że zastanawiasz się....?

Co obserwujesz?

Co możesz zmierzyć?

Przykłady,

Budowanie nowego słownictwa,

wyjaśnienie co to jest.

Jak myślisz, dlaczego (wnioskujesz) w ten sposób, co skłoniło Ciebie do takich wniosków, jakie masz dowody potwierdzające twoje wnioski? 

Co Ciebie zaciekawiło? Gdzie jeszcze możesz zastosować wiedzę na dany temat. Przykłady z życia codziennego.


Udowodnij swoje wnioski

Poprzyj swoje pomysły, wnioski dowodami znalezionymi w tekstach naukowych, źródłowych.

 

To odpowiedź  - na „dlaczego mam ci wierzyć?”. 

Wnioskujemy z tego, co obserwujemy i z naszych wcześniejszych doświadczeń. Jeśli jednak krytycznie myślimy o naszym eksperymencie musimy znaleźć dowody, że nasze wnioski mają również potwierdzenie naukowe. 

Możesz swój wniosek dotyczące zjawiska  i go uargumentować ale dopóki nie będziesz w stanie przedstawić dowodów uzasadniających to jest mało prawdopodobne, by uzasadnienie miało poparcie. Podobnie, gdy słuchasz twierdzeń innych, jeśli myślisz jak naukowiec, opóźnisz akceptację ich wniosków, dopóki nie znajdą oni dowodów potwierdzających ich wyjaśnienia.

Jeśli myślisz jak naukowiec...

Myślimy jak naukowiec, gdy pytamy siebie i innych: „Więc gdzie są dowody? Dlaczego mam ci wierzyć? Dlaczego mieliby wierzyć moim wynikom? Skąd to wiesz? Dowody mogą być jakościowe lub ilościowe:

Możesz pokazać jakościowe dowody zaobserwowanej zmiany. nagrać filmik obrazujący zjawisko

Możesz pokazać ilościowe dowody dokonując pomiaru.

Te jakościowe i ilościowe dowody mogą przybrać formę danych zapisanych w tabeli wyników, zapisach cyfrowych, zdjęciach lub wideo. Dowody mogą przedstawiać obserwacje i pomiary zorganizowane lub przedstawione na różne sposoby  na wykresach kołowych lub na wykresach słupkowych.

Dowody poziom relacyjny

Dowody, które potwierdzają zjawiska- oznacza tworzenie powiązań między obserwowanymi zjawiskami i wyjaśnieniami. 

Błąd jest częścią nauki

Myśleć jak naukowiec oznacza bycie otwartym na zmianę - otwartość na błąd. W nauce nigdy nie można udowodnić naukowej prawdy; możesz ją tylko obalić. Twierdzenie jest więc prawdziwe tylko do czasu, gdy nowe dowody wskażą, że jest to nieprawda. 

Download
szablon+Ploya (7).pdf
Adobe Acrobat Document 69.7 KB
Download
mapa kaczka.png
Portable Network Image Format 83.0 KB

Angry Birds uczą fizyki-wykonaj super projekt